Místní poplatek "za komunální odpad" platný od 1. 1. 2025

 

Od 1. 1. 2025 přechází město Havlíčkův Brod z místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství na místní poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci.

Předmětem poplatku je odkládání směsného komunálního odpadu z jednotlivé nemovité věci, zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, která se nachází na území města.

Nový poplatek se netýká podnikatelských subjektů, které mají podle zákona o odpadech povinnost uzavřít smlouvu na odvoz komunálního odpadu z jejich provozoven a kanceláří se svozovou společností oprávněnou přebírat odpady.

Základem pro určení výše poplatku je kapacita sběrných nádob na směsný komunální odpad evidovaných k dané nemovitosti. Poplatek se netýká nádob na plast a papír, které jsou distribuovány zdarma do domácností,  a jejichž svoz je nadále zdarma.

Plátcem poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci je vlastník nemovité věci (v případě podílového spoluvlastnictví jeden ze spoluvlastníků), či společenství vlastníků jednotek, pokud pro dům vzniklo. Ohlášení k novému místnímu poplatku na rok 2025 mělo být doručeno na Městský úřad Havlíčkův Brod, ekonomický odbor,  nejpozději do 30. 1. 2025. V případě změny plátce, počtu či velikosti nádob je plátce povinen ohlásit tuto změnu správci poplatku nejpozději do 30 dnů od změny. Pokud si vlastník domu pořizuje novou sběrnou nádobu na komunální odpad, je třeba si vyzvednout u správce poplatku nálepku s QR kódem a vylepit ji na nádobu, aby nádoba mohla být zaevidována do systému a zařazena ke svozu.

Sazba poplatku v roce 2025 činí 0,65 Kč za litr.

Minimální základ dílčího poplatku činí 60 l na poplatníka za měsíc. Minimální základ poplatku ve výši 468 Kč za rok je povinen uhradit vlastník domu i v případě, že v domě nikdo trvale nebydlí a není přistavována žádna nádoba ke svozu.

Orientační výše poplatku podle objemu sběrné nádoby na směsný komunální odpad a počtu svozů: 

velikost nádoby počet svozů výše poplatku za kalendářní rok  1. splátka do 30.9.25 2. splátka do 30.3.26 počet svozů výše poplatku za kalendářní rok  1. splátka  do  30.9.25 2. splátka do  30.3.26
60 l 26 1 014 Kč 507 Kč 507 Kč 52 2 028 Kč 1 014 Kč 1 014 Kč
80 l  26 1 352 Kč 676 Kč 676 Kč 52 2 704 Kč 1 352 Kč 1 352 Kč
110 l  26 1 859 Kč 930 Kč 929 Kč 52 3 718 Kč 1 859 Kč 1 859 Kč
120 l 26 2 028 Kč 1 014 Kč 1 014 Kč 52 4 056 Kč 2 028 Kč 2 028 Kč
240 l 26 4 056 Kč 2 028 Kč 2 028 Kč 52 8 112 Kč 4 056 Kč 4 056 Kč
360 l 26 6 084 Kč 3 042 Kč 3 042 Kč 52 12 168 Kč 6 084 Kč 6 084 Kč
1100 l  26 18 590 Kč 9 295 Kč 9 295 Kč 52 37 180 Kč 18 590 Kč 18 590 Kč

Splatnost poplatku je ve dvou splátkách, a to první splátka do 30.9. 2025, druhá splátka do 31.3.2026. Vzhledem ke změně systému placení místního poplatku již nebudou občanům zasílány poštovní poukázky pro zaplacení poplatku a nebude ani možné hradit místní poplatek prostřednictvím SIPO.  Údaje  pro zaplacení poplatku obdrží plátci poplatku během měsíce července či srpna do datové schránky nebo na e-mail, který uvedli při plnění  ohlašovací povinnosti.  Pokud plátce nemá e-mail či datovou schránku a uvedl číslo telefonu, obdrží upozornění na splatnost poplatku formou sms.  

Pro splnění ohlašovací povinnosti můžete použít on-line formulář:  https://www.muhb.cz/zadost-svoz-odpadu.htm

K vyplnění a odeslání formuláře můžete použít:

  1. Ověřené odeslání - použijte tlačítko „Přihlásit přes identitu občana“ na začátku formuláře. Budete přesměrováni na Portál občana s nabídkou možností přihlášení přes Státní prostředky (např. Mobilní klíč eGovernmentu, eObčanka), Bankovní identitu (následně vyberete Vaši banku) nebo MojeID a I.CA identita. Po přihlášení se část údajů do formuláře doplní automaticky. Vyplňte zbývající požadované údaje a stiskem tlačítka „Odeslat“  jej doručíte přímo na ekonomický odbor Městského úřadu Havlíčkův Brod. Tímto krokem je ohlášení provedené. Zároveň na Vaši e-mailovou adresu obdržíte potvrzovací e-mail a v příloze kopii ohlášení ve formátu pdf pro Vaši potřebu.
  2. Neověřené odeslání – využijte on-line podání bez přihlášení pomocí identity občana, vyplňte všechny údaje manuálně a stiskem tlačítka „Odeslat“  jej doručíte na ekonomický odbor Městského úřadu Havlíčkův Brod. Na Vaši e-mailovou adresu obdržíte potvrzovací e-mail a v příloze ohlášení ve formátu pdf. K ověření totožnosti odesílatele poté můžete:
    1. dostavit se do pěti dnů na ekonomický odbor Městského úřadu Havlíčkův Brod (budova V Rámech 1855, přízemí). Vaše ohlášení ve formátu pdf zde vytiskneme a budeme ho mít připravené pro Vás k podpisu.
    2. pdf soubor Ohlášení vytisknout, opatřit vlastnoručním podpisem a doručit na Městský úřad H. Brod, ekonomický odbor (osobně, na podatelnu MěÚ, poštou).
    3. pdf soubor Ohlášení odeslat prostřednictvím Vaší datové schránky nebo ho odeslat jako přílohu emailu opatřeného zaručeným elektronickým podpisem.

 

Postranní menu