Odůvodnění |
POPIS: Zastupitelstvo města projednává na základě ustanovení § 85 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí finanční podpory (dotace) pro Městské divadlo a kino Ostrov, spol. s r.o.
ZDŮVODNĚNÍ NÁVRHU PRO ORGÁN MĚSTA: Usnesením ZM č. 233/23 byla schválena veřejnoprávní smlouva o zajištění služeb obecného hospodářského zájmu a o poskytnutí vyrovnávací platby formou dotace na kompenzaci nákladů závazku veřejné služby mezi městem Havlíčkův Brod a Městským divadlem a kinem Ostrov s pověřením na období let 2024 - 2027. Vyhodnocením působnosti smlouvy za všechna předcházející období bylo zjištěno, že smluvní ujednání znemožňují řešit poměrně významný problém vlastního kapitálu společnosti. Vlastní kapitál vykázaný společností k 31/12/2023 činil 3 810 tis. Kč. Základní kapitál, který společník vložil do společnosti v podobě aktiv (finanční prostředky, nemovitost) , vykázala společnost k uvedenému datu v hodnotě 10 185 tis. Kč. Pro společníky tyto ukazatele reportují, že hodnota ocenění jeho společnosti se snížila od okamžiku založení z 10 185 tis. Kč na 3 810 tis. Kč. Investice společníka do společnosti tak v čase neroste, nýbrž ztrácí hodnotu. Je to způsobeno tím, že společnost v minulých obdobích řetězila záporné hospodářské výsledky (ztráty), jejichž ocenění v rozvaze dosáhlo kumulativní hodnoty 6 375 tis. Kč. Jednou z příčin neřešení kumulované účetní ztráty bylo i smluvní ujednání zakotvené do stávajícího znění veřejnoprávní smlouvy o poskytování vyrovnávací platby na službu veřejného zájmu. Toto ujednání znemožňovalo společnosti i valné hromadě (RM) v případě dosažení jakéhokoliv kladného výsledku hospodaření tento použít na úmor kumulované účetní ztráty z předchozích období, posílit cash flow společnosti (vlastní zdroje) a zlepšit parametr vlastní kapitál. Případně dosažený kladný výsledek hospodaření musel být dle ujednání stávající smlouvy vracen do rozpočtu zakladatele město HB a nemohl být využit pro další rozvoj společnosti, zvyšování rozsahu a kvality společností zajišťované veřejné služby. Kontrolní orgán společnosti (DR) na tento nesoulad, nadbytečnou byrokratizaci procesu veřejné podpory a snižující se hodnotu vlastního kapitálu společnosti opakovaně upozorňoval valnou hromadu (RM). S významným rozšířením působnosti společnosti MDKO s.r.o., ke kterému došlo rozhodnutím společníka město HB v průběhu roku 2024, je nezbytně nutné postupně řešit finanční zdraví, stabilitu a udržitelnost působení společnosti v oblasti místní a regionální kultury. Současně je třeba snižovat byrokratickou zátěž a eliminovat určité subjektivní názory a aktivistické postoje, které jsou orgánům samosprávy na úseku poskytování veřejných podpor podsouvány. Na základě jednání mezi společností MDKO s.r.o.. DR společnosti a ekonomickým odborem MěÚ bylo vyhodnoceno, že finanční podpora z rozpočtu města pro MDKO bude od roku 2025 poskytována v režimu blokové výjimky, tedy v souladu s Nařízením Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. června 2014. Tímto Nařízením se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie prohlašují určité kategorie veřejné podpory (= podpora poskytovaná z veřejných rozpočtů podnikům) za slučitelné s vnitřním trhem EU - obecné nařízení o blokových výjimkách (The General Block Exemption Regulation), dále jen „nařízení“ či „GBER“. Společnost MDKO s.r.o. i nadále bude muset se zakladatelem město odsouhlasovat finanční plán na následující hospodářský rok, výši platby za veřejnou službu, podávat zpětnou vazbu po skončení hospodářského roku o dosaženém výsledku z podporovaných i komerčních aktivit. Rozhodnutí o způsobu použití dosaženého hospodářského výsledku bude ponecháno v působnosti valné hromady. Hospodářský výsledek nebude smlouvou direktivně přikazován k odvodu do rozpočtu zakladatele. Kategorií veřejné podpory dle kapitoly I. nařízení je podpora kultury a zachování kulturního dědictví včetně místní a regionální kultury. Příjemce podpory (podnikatel, a.s., s.r.o.) je povinen dodržet všechny obecné podmínky kapitoly I a je oprávněn použít podporu v souladu s ustanoveními kapitoly III, oddíl 11, článek 53, Podpora kultury a zachování kulturního dědictví. Návrh nové veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace předkládáme v podkladové příloze č. 85799. Smlouva po schválení a uzavření podléhá oznamovací povinnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Stávající Veřejnoprávní smlouva o zajištění služeb obecného hospodářského zájmu a o poskytnutí vyrovnávací platby formou dotace na kompenzaci nákladů závazku veřejné služby bude ukončena dohodou k 31.12.2024.
STANOVISKA DOTČENÝCH ODBORŮ MĚÚ, VÝBORŮ A OSADNÍCH VÝBORŮ
DOPAD DO ROZPOČTU MĚSTA (odhad): V roce 2025 bude poskytnuto: 16.500 tis. Kč - provozní příspěvek 1.500 tis. Kč - investiční příspěvek
DOPAD NA DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY: Není.
|