Podklad pro jednání Z 9.12.2024
Věc  Návrh rozpočtu a závazných ukazatelů hospodaření města H.Brod pro rok 2025 Podklad č. 170
Předkládá  Zbyněk Stejskal
Vypracoval  Ing. Josef Jukl, MPA, PO, složky MěÚ
Odůvodnění  POPIS

Návrh rozpočtu města Havlíčkův Brod pro rok 2025

Zastupitelstvo města projednává na základě ustanovení § 84  odst. 2. písm. c) zákona 128/2000 Sb. o obecním zřízení.
Rozpočtový proces ÚSC dále upravuje zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, 23/2017 Sb. o rozpočtové odpovědnosti a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).

ZDŮVODNĚNÍ NÁVRHU PRO ORGÁN MĚSTA

Zastupitelstvu města pro zdůvodnění a objasnění problematiky předkládáme:

1)  Zadání a cíle samosprávy pro Návrh rozpočtu 2025

Stanoveno Radou města

- v maximální míře akceptovat cíle deklarované v  aktualizovaném dokumentu Střednědobý výhled rozpočtu 2024/2026 (projednán ZM 30/10/2023 us.č. 192/23)
- v maximální míře plnit dlouhodobý cíl = vyrovnané finanční hospodaření konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod
- v maximální míře plnit dlouhodobý cíl = nezadlužování tj. financování rozpočtových potřeb města bez zapojování cizích zdrojů (úvěr, půjčka)
- v maximální míře plnit dlouhodobý cíl = ukazatel provozní přebytek v nominálním vyjádření 140 mil Kč/rok a vyšší
- zajistit alokaci finančních prostředků na nevratné transfery do neziskového sektoru a alokace individuálních finančních podpor v návaznosti schválené Zásady (ZM dotace a granty)
- zajistit alokaci finančních prostředků na krytí provozních a investičních transferů pro městem zřizované PO
- zajistit alokaci finančních prostředků na úhradu služby veřejného zájmu v MDK Ostrov
- zajistit alokaci finančních prostředků na spolufinancování podporovaných projektů (dotované projekty)
- zajistit soulad s platnou legislativou
- při rozpočtování a řízení hospodaření města průběžně aplikovat hlediska rozpočtové odpovědnosti a dlouhodobé udržitelnosti financování města

2) Splnění zákonných požadavků na obsah návrhu
- je členěn dle § 11, odst. 3 resp. § 12, odst. 2 z. 250/2000 Sb. (druhové třídění příjmů a výdajů, provozní a investiční část, provozní přebytek)
- návrh je v souladu se schváleným výhledem rozpočtu 2024-2026
- obsahuje alokace prostředků na spolufinancování programů a projektů podporovaných z fondů EU, národních fondů a fondu Kraje Vysočina
- obsahuje ukazatel rezervy finančních prostředků pro řešení krizových situací dle § 25 z. 240/2000 Sb. o krizovém řízení
- obsahuje specifické ukazatele týkající se transferů neziskovému sektoru, podnikajícím subjektům
- plní ukazatel provozní přebytek
- zajištěno provozní financování všech subjektů konsolidovaného celku město (10xPO + MDKO)  
- obsahuje vymezení kompetencí a zmocnění rady města ke změnám rozpočtu a závazných ukazatelů dle § 102, odst. 2. Písm. a) z. 128/2000 Sb. o obcích

3) Analytické podklady a základní parametry návrhu rozpočtu 2025:

- návrh akceptuje stávající organizační uspořádání konsolidovaného celku město H. Brod (MěÚ v org.členění schv.RM, Městská policie, 10 zřizovaných PO)
- návrhovaná predikce příjmů ze sdílených daní byla provedena dle odhadu CITYfinance a aktualizovaného výhledu  MF ČR pro rok 2025 (z 09/2024) – tzv. optimistická varianta (bez krácení z důvodů rozpočtové opatrnosti). Stejná východiska byla použita i pro predikci příjmů v Rozpočtovém výhledu 2024/26

- Parametry rozp.určení daní dle z. RUD a vyhlášky MF ČR
kód ZUJ 568414
počet obyvatel 23746
počet dětí a žáků 3328 (ZŠ a MŠ)
kat.území 6492,65 ha
koef.post.přech. 1,1523 (příloha č.2 vyhl.)
proc.podíl obce 0,162914 (§4, odst.1 písm. b) až f) zákona o RUD)
počet zaměstnanců 16969
proc.podíl obce 0,30612 (§4, odst.1 písm. h) zákona o RUD)
prop.pod.sdíl.dní na žáka 20141 Kč/žák/rok 2025

- návrh limituje alokace do sektoru běžných výdajů v celé soustavě rozpočtu města H. Brod tj. MěÚ, MP a zřizovaných PO a formou závazného ukazatele ukládá ZM hospodařícímu orgánu (RM) parametr provozního přebytku rozpočtu 170 mil. Kč. Tuto nebo vyšší hodnotu musí RM prokázat v Závěrečném účtu za rok 2025. Ukazatel zajišťuje přiměřenou tvorbu zdrojů pro financování kapitálového rozpočtu (=alokace na jednorázové akce opravy, tech.zhodnocení, investice a spolufinancování podporovaných projektů).
- návrh akceptuje požadavek zastupitelstva na limity výdajů účelově určené na dobrovolné transfery podpor, grantů a darů do neziskové sféry municipality v rozsahu projednaném ZM a některé specifické transfery ustanovuje jako závazný ukazatel (ZU nemůže RM měnit).    
- návrh rozpočtu předložený k projednání je z pohledu ročního salda deficitní – max. deficit -80 mil. Kč (závazný ukazatel hospodaření)
- financování rozpočtu je plánováno pouze vlastních zdrojů města tj. z příjmů aktuálního období a prostředků akumulovaných na účtech města v předchozích letech.
- Pro financování deficitu lze použít prostředky deponované na základním běžném účtu města k ultimu roku 2024 (předpokládaná hodnota 40-50 mil. Kč) a prostředky uložené na termínovaných vkladech
Předpokládaná hodnota termínovaných vkladů k 31/12/2024
1. termínovaný vklad s jednoměsíční výpovědní lhůtou, depozitář J_T Banka, sazba 3,25% p.a., předpokládaný zůstatek 35  mil. Kč
2. Termínovaný vklad s tříměsíční výpovědní lhůtou, depozitář J_T Banka, sazba 3,25% p.a., předpokládaný zůstatek 140  mil. Kč
- ukazatel dluhové služby vč. výsledku hospodaření by měl i po skončení roku 2025 zůstat na hodnotě 0 (= žádné úvěry splatné v budoucím období)
- časový nesoulad mezi inkasem příjmů a realizací výdajů (výdaje předbíhají příjmy) lze řešit krátkodobými operacemi k zajištění likvidity (zůstatky v okruhu základních účtů města, snížení termínovaných vkladů). Obdobně lze financovat i krátkodobé finanční výpomoci do struktury zřizovaných PO (kompetence RM).

4) Výtah z příloh
- dokument Návrh rozpočtu a závazných ukazatelů hospodaření pro rok 2025 - podkladová příloha č. 85732  obsahuje:
a) úvodní slovo starosty města (str.3)
b) schvalovací část dokumentu (str. 4až5) – samostatný návrh usnesení ZM
c) popis kompetencí (str.6), které zastupitelstvo města svěřuje radě města na úseku rozpočtu (§102, odst. 2, písm. a) zákona 128/2000 Sb.). Jedná se o popis pravomocí RM k provádění změn rozpočtu a závazných ukazatelů formou změny rozpočtu rozpočtovým opatřením dle §16, odst  3)  zákona 250/2000 Sb..
- Návrh předpokládaného provedení rozpisu rozpočtu (strany 7až30 podkladové přílohy č. 85732). Jedná se o informativní část dokumentu deklarující očekávaný způsob provedení rozpisu rozpočtu, který provede Rada města bezprostředně jeho schválení.
- Rozpis rozpočtu provádí RM, odpovídá za jeho správnost a soulad se závaznými ukazateli stanovenými ve schváleném rozpočtu ZM. Rozpis se provádí bezprostředně po schválení rozpočtu v ZM, řídí a kontroluje podle něho hospodaření v průběhu rozpočtového roku.
- Důvodové zprávy za jednotlivé kapitoly rozpočtu (kapitolní třídění odpovídá organizačnímu členění městského úřadu na odbory) uvedeny v příloze č. 85736
- Důvodová zpráva PO školské (8x) uvedena v příloze 85738
- Důvodová zpráva PO Sociální služby HB uvedena v příloze 85739
- Důvodová zpráva PO Technické služby HB uvedena v příloze 85740
- Finanční plán Městského divadla a kina Ostrov s.r.o. (projednala a schválila RM – příloha 85741)

5) Zveřejnění návrhu rozpočtu 2025
Zákonem stanovenou podmínkou (§11,odst.3,) pro schválení rozpočtu ÚSC je zveřejnění návrhu rozpočtu vhodným způsobem a ve vhodném rozsahu na úřední desce a elektronickým způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Tato podmínka je splněna.
Podatelna MěÚ provedla zveřejnění takto:
- Návrh rozpočtu města HB na rok 2025 zveřejněn dne 11/11/2024 v souladu se zákonem 250/2000 Sb. (na úřední desce)
- Sejmutí obou dokumentů z úřední desky se předpokládá v okamžiku zveřejnění schváleného rozpočtu tj. max. do 30 dnů po jednání ZM 09/12/2024 (bude-li rozpočet schválen)

6) Pracovní seminář ZM - návrhy na změny a doplnění rozpočtu 2024
Na pracovním semináři k návrhu rozpočtu konaném 20/11/2024 vzneseny tyto návrhy na změny a doplnění:





Od členů orgánů samsoprávy, osadních výborů, výborů ZM, občanů města Havlíčkův Brod, případně od občanů jiných obcí, kteří vlastní nemovitost na KÚ Havlíčkův Brod nebyla v průběhu doby zveřejnění Návrhu rozpočtu učiněna žádná podání.

5) Závazné ukazatele pro rok 2025 (strana 4-5 podkladové přílohy č. 85732):
- závazné ukazatele slouží jako nástroj ZM pro řízení a kontrolu rozpočtového hospodaření a zajišťují dosažení požadovaných cílů, činností a aktivit
- zajišťují kontinuitu fiskálního hospodaření v návaznosti na výhledové období
- za plnění závazných ukazatelů finančního hospodaření odpovídá rada města
- průběžně je možné a žádoucí monitorovat finanční hospodaření prostřednictvím výborů ZM (kontrolní, finanční)
- vyhodnocení plnění závazných ukazatelů finančního hospodaření bude součástí Závěrečného účtu 2025

6) Kompetence Rady města k provádění změn rozpočtu a závazných ukazatelů finančního hospodaření
V souladu s platnou legislativou v oblasti finančního řízení a hospodaření ÚSC je s odkazem na podle § 102, odst.2 písm. a) zákona 128/2000 Sb. navržen soubor pravidel a kompetencí, kterými ZM zmocňuje radu města k provádění změn schváleného rozpočtu (strana 6 podkladové přílohy č. 85732). Kompetence RM pro oblast řízení rozpočtu jsou navrženy obdobně jako v předchozích letech.

7) Rizika rozpočtu 2025

Výdaje:
a) Růst opakovaných (mandatorních) výdajů
- dlouhodobý trend související s růstem vstupních nákladů průřezově ve všech činnostech financovaných rozpočtem města (materiál, nakupované služby, personální výdaje).
- vstupní náklady rostou i vlivem rozšiřování činností a služeb v souvislosti s obsluhou většího objemu majetku (infrastruktura nových obytných zón, rekonstruovaná veřejná prostranství, nová sportoviště, dětská hřiště)

b) Personální výdaje
Alokace výdajů na platy je v rozpočtu 2025 zastropována na objemy totožné s rokem 2024 zvýšené o 6%.
- v průběhu rozp.období 2025 je avizována změna financování platů nepedagogických zaměstnanců školských příspěvkových organizací
- v průběhu rozp.období 2025 může nastat změna nařízení vlády o platových tarifech s dopadem na rozpočet města a zřizovaných PO. Na toto riziko není v návrhu rozpočtu vytvořena rozp.rezerva výdajů.

Identifikovaná rizika na straně rozpočtových výdajů mohou nárokovat dodatečné zvýšení výdajů rozpočtu, které nebude kryto rozp.příjmy. Hrozba = zvýšení deficitu nad stanovenou hodnotu.

Příjmy
a) Spoluúčast konečných spotřebitelů na úhradě nákladů
Zde působí přetrvávající neochota samosprávy přizpůsobovat ceny služeb (resp. podíl konečného spotřebitele na spolufinancování nákladů služby) ekonomické realitě.  
b) Daňový balíček
- snižování podílu na RUD (2025), kompenzováno má být příjmem z daně z nemovitostí. Hrozba spočívá v tom, že výpadek sdílených příjmů bude vyšší než přírůstek výnosů z daně z nemovitostí.
c) Kapitálové příjmy:
- vysoký odhad předpokládaných příjmů z prodejů stavebních pozemků v lokalitách Na Nebi a Suchá. Podmínkou pro naplnění je rozhodnutí ZM o způsobu prodeje, prodejní ceně nejpozději v ZM 02/2025 a následné okamžité spuštění prodejů st.pozemků v lokalitě Na Nebi.
- vysoký odhad příjmů z dotovaných projektů (OŘP). Tyto příjmy mohou mít výpadek s z důvodů změn v plánu organizace výstavby apod.

Všechny uvedené externality mohou vyústit do hrozby  = výpadek části příjmů s dopadem na výsledné saldo hospodaření (zvýšení deficitu a nutnosti ho profinancovat).

STANOVISKA DOTČENÝCH ODBORŮ MĚÚ, VÝBORŮ A OSADNÍCH VÝBORŮ

Rozpočtový proces přípravy rozpočtu města pro rok 2025 započal vydáním Pokynu starosty města.

Dotčené subjekty:
Návrhy jednotlivých odborů a zřizovaných PO jsou implementovány v souhrnném návrhu rozpočtu a popsány v důvodových zprávách – přílohy podkladu.
Osadní výbory – participativní část rozpočtu 2024 – alokace 4.000.000 Kč výdajů na rok 2025 může být zvýšena o nespotřebované limity z předchozích let na celkovou hodnotu k rozdělení = 5 mil. Kč. Rozdělování probíhá podle algoritmu schváleného RM.

Orgány města:
Návrh rozpočtu v jednotlivých variantách byl zevrubně diskutován na řadě jednání vedení města, rady města. Následně byl presentován na jednání RM 11/11/2024 a pracovním jednání ZM konaném 20/11/2024.

Usnesení výborů zastupitelstva k návrhu rozpočtu:
K podkladu připojeno usnesení Finančního a Kontrolního výboru.


DOPAD DO ROZPOČTU MĚSTA (odhad)

Schválený rozpočet  2025.
Předpokládané provedení rozpisu rozpočtu viz. podrobně příloha podkladu (analytická část).
V souladu s ustanovením § 14 z. 250/2000 Sb. provede a schválí RM rozpis rozpočtu 2024 (druhové, funkční, účelové, věcné a organizační určení limitů) – předpoklad v 01/2025.

DOPAD NA DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY
(Zakládá povinnost odvést daň, v jaké sazbě a v jakém období? Umožňuje uplatnit odpočet, v jaké sazbě?)

Nemá vztah k z. 235/2004 Sb. o DPH.
Projednáno  Finanční výbor, Kontrolní výbor
S výsledkem  Finanční výbor se seznámil se zveřejněným návrhem rozpočtu a závazných ukazatelů rozpočtového hospodaření města pro rok 2025.
Rozpočtové příjmy: 963,9 mil. Kč
Rozpočtové výdaje: 1 043,9 mil. Kč
Celkové saldo: -80 mil. Kč
S přihlédnutím k hledisku rozpočtové opatrnosti finanční výbor konstatuje, že návrh rozpočtu a alokace zdrojů pro rok 2025 je v souladu s rozpočtovým výhledem, řeší priority, cíle a potřeby města a městem zřizovaných příspěvkových organizací, financování hospodaření ÚSC a vytváří předpoklady pro zdárný průběh rozpočtového hospodaření v roce 2025. Finanční výbor doporučuje zastupitelstvu města předložený návrh pro rok 2025 schválit.
Pro   7       Zdrželi se   0       Proti   0  
Usnesení bylo přijato.


Kontrolní výbor:
Usnesení KV/12/2024: Kontrolní výbor doporučuje Zastupitelstvu města Havlíčkův Brod schválit Návrh rozpočtu města na rok 2025 a Výhled rozpočtu na roky 2026-27.
Hlasování:  6/0/0

Zveřejněno 
Nedigitální přílohy 
Omezený přístup 
k přílohám 
ne
Stav  schválen pro jednání
Skupina  Podklady starosty - Zbyněk Stejskal
Digitální příloha
Název přílohy  Konsolidovaný návrh rozpočtu a závazných ukazatelů hospodaření města H.Brod pro rok 2025
Soubor s přílohou  priloha85732_2025 ZN2 rozpočet_ukazatele_město_celkem.pdf
Velikost  1858 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Presentace návrhu rozpočtu 2025
Soubor s přílohou  priloha85733_Návrh rozpočtu města 2025_PPT.pdf
Velikost  963 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Kapitoly (odbory MěÚ) - důvodové zprávy k návrhu rozpočtu_ sloučený dokument
Soubor s přílohou  priloha85736_2025_dův.zprávy_kapitoly MěÚ_spojeno.pdf
Velikost  10663 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Školské příspěvkové organizace - návrh rozpočtu 2025 - odůvodnění transferů
Soubor s přílohou  priloha85738_Rozpočet_Důvodová_zpráva_2025_EO_-_školské_PO_f018d11f55b14db4988a18424fb5a746.pdf
Velikost  285 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Sociální služby města H.Brod - návrh rozpočtu 2025 - příspěvková organizace
Soubor s přílohou  priloha85739_SSM HB - FINANČNÍ PLÁN 2025.pdf
Velikost  939 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Technické služby města H.Brod - návrh rozpočtu 2025 - příspěvková organizace
Soubor s přílohou  priloha85740_TS HB_návrh rozpočtu_2025_1d110b595cd542e4a22b295541921678.pdf
Velikost  2545 kB
Digitální příloha
Název přílohy  MDKO s.r.o. - finanční plán 2025
Soubor s přílohou  priloha85741_Fin. a věcný plán 2025 _MDKO_revidováno 21_11_2024.pdf
Velikost  648 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Presentace - návrhu rozpočtu 2025 - plánované stavební projekty
Soubor s přílohou  priloha85845_Návrh rozpočtu města 2025_stav.projekty_PPT.pdf
Velikost  733 kB
Návrh usnesení
Nadpis  Rozpočet, kompetence a závazné ukazatele finančního hospodaření města Havlíčkův Brod pro rok 2025
Usnesení  Zastupitelstvo města projednalo dokument návrh rozpočtu města Havlíčkův Brod včetně závazných ukazatelů hospodaření pro rok 2025. Zastupitelstvo města schvaluje rozpočet, závazné ukazatele hospodaření a kompetence Rady města k provádění rozpočtových opatření pro rozpočtové období 2025 a ukládá radě města hospodařit podle schváleného rozpočtu.

Základní parametry rozpočtu
- druh rozpočtu DEFICITNÍ
- rozpočtové příjmy = 963,9 mil. Kč
- rozpočtové výdaje = 1043,9 mil. Kč
- saldo rozpočtového hospodaření = -80 mil. Kč
- dluhová služba – splátky = 0 Kč
- cizí zdroje – nové úvěry a půjčky = 0 Kč
- závazný ukazatel provozní přebytek nesmí být za hodnocené období  nižší než +170 000 tis. Kč
- závazný ukazatel celkové realizované výdaje na opravy, udržování, technické  zhodnocení a investice do dlouhodobého majetku nesmí být za hodnocené období  nižší než 400 000 tis. Kč
- financování rozpočtu města je primárně zajištěno předpokládanými rozpočtovými příjmy aktuálního období
- financování deficitu rozpočtu zajištěno z vlastních zdrojů snížením úložek na termínovaných vkladech města

Rozpočet města pro rok 2025 obsahuje objem prostředků účelově určených na financování schválených programů a projektů podporovaných z fondů Evropské unie, integrovaného operačního programu, státních fondů, fondu kraje Vysočina a souhrnný finanční vztah na výkon přenesené působnosti.
Odbor  Rada města Odpovídá  Stejskal Z. Termín  31.12.2025
Návrh usnesení
Nadpis  Rozpis rozpočtu města Havlíčkův Brod pro rok 2025 podle § 14 z. 250/2000 Sb.
Usnesení  Zastupitelstvo města ukládá radě města provést neprodleně po schválení rozpočtu v souladu s § 14 z. 250/2000 Sb. podrobný věcný a odpovědnostní rozpis rozpočtu 2025 navazující na schválené a platné plánovací dokumenty a rozhodnutí samosprávy města (strategický plán, plán oprav a obnovy, generely, podporované projekty), závěry a deklarace presentované na pracovním jednání zastupitelstva.
Odbor  Rada města Odpovídá  Stejskal Z. Termín  31.12.2025
Návrh usnesení
Nadpis  Přechodné finanční výpomoci zřizovaným PO
Usnesení  Zastupitelstvo města deleguje radě města pravomoc k poskytnutí přechodných finančních výpomocí pro zřizované příspěvkové organizace maximálně na období rozpočtového roku 2025 do celkové výše 3% z celkového objemu provozních rozpočtových výdajů schváleného rozpočtu 2025 (nominálně max. 20 000 tis. Kč). Finanční výpomoci mohou být poskytovány jen z vlastních zdrojů města. Účelem poskytnutí přechodné finanční výpomoci může být vyrovnání časového nesouladu mezi výdaji a příjmy hlavní činnosti, předfinancování podporovaných projektů, krytí daňových rezerv v dané příspěvkové organizaci v rámci rozpočtového období 2025.
Odbor  Ekonomický odbor Odpovídá  Jukl Termín  31.12.2025
Návrh usnesení
Nadpis  Vázání výdajů na podporované projekty v rozpočet města Havlíčkův Brod pro rok 2025
Usnesení  Zastupitelstvo města v souladu s § 16, odst. 3. písm. c) zákona č. 250/2000 Sb. ukládá pro rok 2025 vázat použití finančních prostředků alokovaných rozpočtu k realizaci podporovaných projektů na splnění a zajištění inkasa dotačních příjmů dle schváleného rozpočtu. Zahájení a realizace podporovaných projektů, změny celkové alokace rozpočtových příjmů a výdajů musí být projednávány a schvalovány v kompetentních orgánech města. Podmínka vázání použití rozpočtových prostředků na inkaso dotačních příjmů se netýká financování činností a funkcí spojených s přípravou podáním první žádosti o podporu daného projektu na základě aktuálně zveřejňovaných výzev.
Odbor  Oddělení řízení projektů Odpovídá  Kudrnová Termín  31.12.2025