Odůvodnění |
POPIS
Návrh rozpočtu města Havlíčkův Brod pro rok 2025
Zastupitelstvo města projednává na základě ustanovení § 84 odst. 2. písm. c) zákona 128/2000 Sb. o obecním zřízení. Rozpočtový proces ÚSC dále upravuje zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, 23/2017 Sb. o rozpočtové odpovědnosti a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).
ZDŮVODNĚNÍ NÁVRHU PRO ORGÁN MĚSTA
Zastupitelstvu města pro zdůvodnění a objasnění problematiky předkládáme:
1) Zadání a cíle samosprávy pro Návrh rozpočtu 2025
Stanoveno Radou města
- v maximální míře akceptovat cíle deklarované v aktualizovaném dokumentu Střednědobý výhled rozpočtu 2024/2026 (projednán ZM 30/10/2023 us.č. 192/23) - v maximální míře plnit dlouhodobý cíl = vyrovnané finanční hospodaření konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod - v maximální míře plnit dlouhodobý cíl = nezadlužování tj. financování rozpočtových potřeb města bez zapojování cizích zdrojů (úvěr, půjčka) - v maximální míře plnit dlouhodobý cíl = ukazatel provozní přebytek v nominálním vyjádření 140 mil Kč/rok a vyšší - zajistit alokaci finančních prostředků na nevratné transfery do neziskového sektoru a alokace individuálních finančních podpor v návaznosti schválené Zásady (ZM dotace a granty) - zajistit alokaci finančních prostředků na krytí provozních a investičních transferů pro městem zřizované PO - zajistit alokaci finančních prostředků na úhradu služby veřejného zájmu v MDK Ostrov - zajistit alokaci finančních prostředků na spolufinancování podporovaných projektů (dotované projekty) - zajistit soulad s platnou legislativou - při rozpočtování a řízení hospodaření města průběžně aplikovat hlediska rozpočtové odpovědnosti a dlouhodobé udržitelnosti financování města
2) Splnění zákonných požadavků na obsah návrhu - je členěn dle § 11, odst. 3 resp. § 12, odst. 2 z. 250/2000 Sb. (druhové třídění příjmů a výdajů, provozní a investiční část, provozní přebytek) - návrh je v souladu se schváleným výhledem rozpočtu 2024-2026 - obsahuje alokace prostředků na spolufinancování programů a projektů podporovaných z fondů EU, národních fondů a fondu Kraje Vysočina - obsahuje ukazatel rezervy finančních prostředků pro řešení krizových situací dle § 25 z. 240/2000 Sb. o krizovém řízení - obsahuje specifické ukazatele týkající se transferů neziskovému sektoru, podnikajícím subjektům - plní ukazatel provozní přebytek - zajištěno provozní financování všech subjektů konsolidovaného celku město (10xPO + MDKO) - obsahuje vymezení kompetencí a zmocnění rady města ke změnám rozpočtu a závazných ukazatelů dle § 102, odst. 2. Písm. a) z. 128/2000 Sb. o obcích
3) Analytické podklady a základní parametry návrhu rozpočtu 2025:
- návrh akceptuje stávající organizační uspořádání konsolidovaného celku město H. Brod (MěÚ v org.členění schv.RM, Městská policie, 10 zřizovaných PO) - návrhovaná predikce příjmů ze sdílených daní byla provedena dle odhadu CITYfinance a aktualizovaného výhledu MF ČR pro rok 2025 (z 09/2024) – tzv. optimistická varianta (bez krácení z důvodů rozpočtové opatrnosti). Stejná východiska byla použita i pro predikci příjmů v Rozpočtovém výhledu 2024/26
- Parametry rozp.určení daní dle z. RUD a vyhlášky MF ČR kód ZUJ 568414 počet obyvatel 23746 počet dětí a žáků 3328 (ZŠ a MŠ) kat.území 6492,65 ha koef.post.přech. 1,1523 (příloha č.2 vyhl.) proc.podíl obce 0,162914 (§4, odst.1 písm. b) až f) zákona o RUD) počet zaměstnanců 16969 proc.podíl obce 0,30612 (§4, odst.1 písm. h) zákona o RUD) prop.pod.sdíl.dní na žáka 20141 Kč/žák/rok 2025
- návrh limituje alokace do sektoru běžných výdajů v celé soustavě rozpočtu města H. Brod tj. MěÚ, MP a zřizovaných PO a formou závazného ukazatele ukládá ZM hospodařícímu orgánu (RM) parametr provozního přebytku rozpočtu 170 mil. Kč. Tuto nebo vyšší hodnotu musí RM prokázat v Závěrečném účtu za rok 2025. Ukazatel zajišťuje přiměřenou tvorbu zdrojů pro financování kapitálového rozpočtu (=alokace na jednorázové akce opravy, tech.zhodnocení, investice a spolufinancování podporovaných projektů). - návrh akceptuje požadavek zastupitelstva na limity výdajů účelově určené na dobrovolné transfery podpor, grantů a darů do neziskové sféry municipality v rozsahu projednaném ZM a některé specifické transfery ustanovuje jako závazný ukazatel (ZU nemůže RM měnit). - návrh rozpočtu předložený k projednání je z pohledu ročního salda deficitní – max. deficit -80 mil. Kč (závazný ukazatel hospodaření) - financování rozpočtu je plánováno pouze vlastních zdrojů města tj. z příjmů aktuálního období a prostředků akumulovaných na účtech města v předchozích letech. - Pro financování deficitu lze použít prostředky deponované na základním běžném účtu města k ultimu roku 2024 (předpokládaná hodnota 40-50 mil. Kč) a prostředky uložené na termínovaných vkladech Předpokládaná hodnota termínovaných vkladů k 31/12/2024 1. termínovaný vklad s jednoměsíční výpovědní lhůtou, depozitář J_T Banka, sazba 3,25% p.a., předpokládaný zůstatek 35 mil. Kč 2. Termínovaný vklad s tříměsíční výpovědní lhůtou, depozitář J_T Banka, sazba 3,25% p.a., předpokládaný zůstatek 140 mil. Kč - ukazatel dluhové služby vč. výsledku hospodaření by měl i po skončení roku 2025 zůstat na hodnotě 0 (= žádné úvěry splatné v budoucím období) - časový nesoulad mezi inkasem příjmů a realizací výdajů (výdaje předbíhají příjmy) lze řešit krátkodobými operacemi k zajištění likvidity (zůstatky v okruhu základních účtů města, snížení termínovaných vkladů). Obdobně lze financovat i krátkodobé finanční výpomoci do struktury zřizovaných PO (kompetence RM).
4) Výtah z příloh - dokument Návrh rozpočtu a závazných ukazatelů hospodaření pro rok 2025 - podkladová příloha č. 85732 obsahuje: a) úvodní slovo starosty města (str.3) b) schvalovací část dokumentu (str. 4až5) – samostatný návrh usnesení ZM c) popis kompetencí (str.6), které zastupitelstvo města svěřuje radě města na úseku rozpočtu (§102, odst. 2, písm. a) zákona 128/2000 Sb.). Jedná se o popis pravomocí RM k provádění změn rozpočtu a závazných ukazatelů formou změny rozpočtu rozpočtovým opatřením dle §16, odst 3) zákona 250/2000 Sb.. - Návrh předpokládaného provedení rozpisu rozpočtu (strany 7až30 podkladové přílohy č. 85732). Jedná se o informativní část dokumentu deklarující očekávaný způsob provedení rozpisu rozpočtu, který provede Rada města bezprostředně jeho schválení. - Rozpis rozpočtu provádí RM, odpovídá za jeho správnost a soulad se závaznými ukazateli stanovenými ve schváleném rozpočtu ZM. Rozpis se provádí bezprostředně po schválení rozpočtu v ZM, řídí a kontroluje podle něho hospodaření v průběhu rozpočtového roku. - Důvodové zprávy za jednotlivé kapitoly rozpočtu (kapitolní třídění odpovídá organizačnímu členění městského úřadu na odbory) uvedeny v příloze č. 85736 - Důvodová zpráva PO školské (8x) uvedena v příloze 85738 - Důvodová zpráva PO Sociální služby HB uvedena v příloze 85739 - Důvodová zpráva PO Technické služby HB uvedena v příloze 85740 - Finanční plán Městského divadla a kina Ostrov s.r.o. (projednala a schválila RM – příloha 85741)
5) Zveřejnění návrhu rozpočtu 2025 Zákonem stanovenou podmínkou (§11,odst.3,) pro schválení rozpočtu ÚSC je zveřejnění návrhu rozpočtu vhodným způsobem a ve vhodném rozsahu na úřední desce a elektronickým způsobem umožňujícím dálkový přístup. Tato podmínka je splněna. Podatelna MěÚ provedla zveřejnění takto: - Návrh rozpočtu města HB na rok 2025 zveřejněn dne 11/11/2024 v souladu se zákonem 250/2000 Sb. (na úřední desce) - Sejmutí obou dokumentů z úřední desky se předpokládá v okamžiku zveřejnění schváleného rozpočtu tj. max. do 30 dnů po jednání ZM 09/12/2024 (bude-li rozpočet schválen)
6) Pracovní seminář ZM - návrhy na změny a doplnění rozpočtu 2024 Na pracovním semináři k návrhu rozpočtu konaném 20/11/2024 vzneseny tyto návrhy na změny a doplnění:
Od členů orgánů samsoprávy, osadních výborů, výborů ZM, občanů města Havlíčkův Brod, případně od občanů jiných obcí, kteří vlastní nemovitost na KÚ Havlíčkův Brod nebyla v průběhu doby zveřejnění Návrhu rozpočtu učiněna žádná podání.
5) Závazné ukazatele pro rok 2025 (strana 4-5 podkladové přílohy č. 85732): - závazné ukazatele slouží jako nástroj ZM pro řízení a kontrolu rozpočtového hospodaření a zajišťují dosažení požadovaných cílů, činností a aktivit - zajišťují kontinuitu fiskálního hospodaření v návaznosti na výhledové období - za plnění závazných ukazatelů finančního hospodaření odpovídá rada města - průběžně je možné a žádoucí monitorovat finanční hospodaření prostřednictvím výborů ZM (kontrolní, finanční) - vyhodnocení plnění závazných ukazatelů finančního hospodaření bude součástí Závěrečného účtu 2025
6) Kompetence Rady města k provádění změn rozpočtu a závazných ukazatelů finančního hospodaření V souladu s platnou legislativou v oblasti finančního řízení a hospodaření ÚSC je s odkazem na podle § 102, odst.2 písm. a) zákona 128/2000 Sb. navržen soubor pravidel a kompetencí, kterými ZM zmocňuje radu města k provádění změn schváleného rozpočtu (strana 6 podkladové přílohy č. 85732). Kompetence RM pro oblast řízení rozpočtu jsou navrženy obdobně jako v předchozích letech.
7) Rizika rozpočtu 2025
Výdaje: a) Růst opakovaných (mandatorních) výdajů - dlouhodobý trend související s růstem vstupních nákladů průřezově ve všech činnostech financovaných rozpočtem města (materiál, nakupované služby, personální výdaje). - vstupní náklady rostou i vlivem rozšiřování činností a služeb v souvislosti s obsluhou většího objemu majetku (infrastruktura nových obytných zón, rekonstruovaná veřejná prostranství, nová sportoviště, dětská hřiště)
b) Personální výdaje Alokace výdajů na platy je v rozpočtu 2025 zastropována na objemy totožné s rokem 2024 zvýšené o 6%. - v průběhu rozp.období 2025 je avizována změna financování platů nepedagogických zaměstnanců školských příspěvkových organizací - v průběhu rozp.období 2025 může nastat změna nařízení vlády o platových tarifech s dopadem na rozpočet města a zřizovaných PO. Na toto riziko není v návrhu rozpočtu vytvořena rozp.rezerva výdajů.
Identifikovaná rizika na straně rozpočtových výdajů mohou nárokovat dodatečné zvýšení výdajů rozpočtu, které nebude kryto rozp.příjmy. Hrozba = zvýšení deficitu nad stanovenou hodnotu.
Příjmy a) Spoluúčast konečných spotřebitelů na úhradě nákladů Zde působí přetrvávající neochota samosprávy přizpůsobovat ceny služeb (resp. podíl konečného spotřebitele na spolufinancování nákladů služby) ekonomické realitě. b) Daňový balíček - snižování podílu na RUD (2025), kompenzováno má být příjmem z daně z nemovitostí. Hrozba spočívá v tom, že výpadek sdílených příjmů bude vyšší než přírůstek výnosů z daně z nemovitostí. c) Kapitálové příjmy: - vysoký odhad předpokládaných příjmů z prodejů stavebních pozemků v lokalitách Na Nebi a Suchá. Podmínkou pro naplnění je rozhodnutí ZM o způsobu prodeje, prodejní ceně nejpozději v ZM 02/2025 a následné okamžité spuštění prodejů st.pozemků v lokalitě Na Nebi. - vysoký odhad příjmů z dotovaných projektů (OŘP). Tyto příjmy mohou mít výpadek s z důvodů změn v plánu organizace výstavby apod.
Všechny uvedené externality mohou vyústit do hrozby = výpadek části příjmů s dopadem na výsledné saldo hospodaření (zvýšení deficitu a nutnosti ho profinancovat).
STANOVISKA DOTČENÝCH ODBORŮ MĚÚ, VÝBORŮ A OSADNÍCH VÝBORŮ
Rozpočtový proces přípravy rozpočtu města pro rok 2025 započal vydáním Pokynu starosty města.
Dotčené subjekty: Návrhy jednotlivých odborů a zřizovaných PO jsou implementovány v souhrnném návrhu rozpočtu a popsány v důvodových zprávách – přílohy podkladu. Osadní výbory – participativní část rozpočtu 2024 – alokace 4.000.000 Kč výdajů na rok 2025 může být zvýšena o nespotřebované limity z předchozích let na celkovou hodnotu k rozdělení = 5 mil. Kč. Rozdělování probíhá podle algoritmu schváleného RM.
Orgány města: Návrh rozpočtu v jednotlivých variantách byl zevrubně diskutován na řadě jednání vedení města, rady města. Následně byl presentován na jednání RM 11/11/2024 a pracovním jednání ZM konaném 20/11/2024.
Usnesení výborů zastupitelstva k návrhu rozpočtu: K podkladu připojeno usnesení Finančního a Kontrolního výboru.
DOPAD DO ROZPOČTU MĚSTA (odhad)
Schválený rozpočet 2025. Předpokládané provedení rozpisu rozpočtu viz. podrobně příloha podkladu (analytická část). V souladu s ustanovením § 14 z. 250/2000 Sb. provede a schválí RM rozpis rozpočtu 2024 (druhové, funkční, účelové, věcné a organizační určení limitů) – předpoklad v 01/2025.
DOPAD NA DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY (Zakládá povinnost odvést daň, v jaké sazbě a v jakém období? Umožňuje uplatnit odpočet, v jaké sazbě?)
Nemá vztah k z. 235/2004 Sb. o DPH.
|