Podklad pro jednání Z 11.4.2022
Věc  Závěrečný účet a účetní závěrka 2021 Podklad č. 60
Předkládá  Mgr. Jan Tecl, MBA
Vypracoval  Ing. Josef Jukl, MPA, EO
Odůvodnění  ZASTUPITELSTVO MĚSTA
projednává na základě:
- ustanovení § 17, odst. 2) zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
- ustanovení § 43 a § 84, písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích
- ustanovení vyhlášky č. 220/2013 Sb.

ZDŮVODNĚNÍ NÁVRHU PRO ORGÁN MĚSTA
V souladu s § 84, odst. 2., písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích a vyhláškou č. 220/2013 Sb. je kompetentním orgánem pro projednání a schválení účetní závěrky a závěrečného účtu územního samosprávného celku zastupitelstvo obce.  

Výtah ze z. 128/2000 Sb. o obcích:
§ 43
Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo obce do 30. června následujícího roku a přijme opatření k nápravě nedostatků.
§ 84
(1) Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce (§ 35 odst. 1).
(2) Zastupitelstvu obce je vyhrazeno
b) schvalovat rozpočet obce, závěrečný účet obce a účetní závěrku obce sestavenou k rozvahovému dni,
Je tedy třeba rozlišit co je předmětem konkrétního schvalovacího aktu v příslušném orgánu.

1) ZÁVĚREČNÝ ÚČET

V otázce závěrečného účtu se zastupitelstvo vyslovuje po skončení rozpočtového období ke způsobu využití rozpočtových zdrojů a způsobu využití majetku města (hospodaření). ZM dále hodnotí,  jakým způsobem RM splnila závazné ukazatele hospodaření  stanovené pro hodnocené rozpočtové období. Schvalovací orgán vyhodnocuje, jaké prostředky město obdrželo, za co a na jaký účel je vynaložilo. Jedná se tedy o posouzení hospodaření obce čistě na základě toku peněžních prostředků (příjmy a výdaje). Závěrečná zpráva z přezkoumání hospodaření, která je provedena podle zákona 420/2004 Sb. slouží schvalujícímu orgánu k ověření, že při provádění celého komplexu rozhodování o příjmech a výdajích peněžních prostředků města a dalších hospodářských operací byly dodrženy příslušné zákony a předpisy, zda obec neutrpěla škodu a zda hospodaření majetkem municipality odpovídá zásadám péče řádného hospodáře.

Základní parametry fiskálního hospodaření města za rok 2021

Rozpočtové příjmy (Kč):
Schválený rozpočet (SR) 604,08 mil. Kč
Upravený rozpočet (UR) 682,16 mil. Kč
Skutečnost (SK) 713,14 mil. Kč (104,5% upraveného rozpočtu)

Rozpočtové výdaje (Kč):
Schválený rozpočet (SR) 604,08 mil. Kč
Upravený rozpočet (UR) 674,65 mil.Kč
Skutečnost (SK) 646,84 mil. Kč (95,9% upraveného rozpočtu)

Výsledek (saldo) rozpočtového hospodaření (Kč):
Schválený rozpočet (SR)  ≥ 0,00 Kč (vyrovnané nebo přebytkové rozpočtové hospodaření)
Skutečnost (SK) (+) 66,33 mil. Kč (=PŘEBYTEK)

Vyhodnocení závazných ukazatelů hospodaření stanovených usneseních ZM o schválení rozpočtu 2021 č. 244/20 ze dne 14/12/2020

Stanovené ukazatele:
1.1 Dluhová služba – splátky = 0 Kč – SPLNĚNO
1.2 Cizí zdroje – úvěry a půjčky = 0 Kč – SPLNĚNO
1.3 Saldo rozpočtového hospodaření 2021
Schválený rozpočet ukládal hospodařit se saldem ročního hospodaření  ≥ 0 tj. vyrovnané nebo přebytkové hospodaření.
Dosažený výsledek (+) 66,33 mil. Kč (=PŘEBYTEK) lze z pohledu stanoveného ukazatele hodnotit jako SPLNĚNO, byť primárním cílem fiskálního hospodaření municipality není kumulace přebytků, ale účelné a efektivní přerozdělování disponibilních zdrojů v daném období.
1.4 Kumulativní výsledky hospodaření za předcházející období (informativní ukazatel):
- Kumulované saldo hospodaření za období 2012-2021 vč. (dekáda) -22 mil.Kč (vyrovnané)
- Kumulované saldo hospodaření za období 2018-2021 vč. (5 let) +6 mil. Kč (vyrovnané)
1.5 Provozní přebytek hospodaření
= příjmy tř. 1+tř.2+provozní dotace – běžné výdaje
Schválený rozpočet ukládal, že ukazatel provozní přebytek nesmí být za hodnocené období nižší než +80 mil. Kč. Za rok 2021 bylo dosaženo hodnoty provozního přebytku 148,4 mil. Kč (viz. tabulková část).
- závazný ukazatel provozní přebytek vyjádřený relativní hodnotou podílu PP/BV (provozní příjmy/provozní výdaje) dosáhl hodnoty 1,29
Ukazatel „provozní přebytek“ lze hodnotit jako SPLNĚNO. Ukazatel zobrazuje potenciál, který může jednotka po plném profinancování běžného provozu vyčlenit na dlouhodobé výdaje (investice).

1.6 Financování rozpočtu
-financování rozpočtového hospodaření konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod v roce  2021 bylo prováděno jen vlastními finančními prostředky města – SPLNĚNO.

2) Účetní závěrka:
V otázce účetní závěrky se zastupitelstvo vyslovuje ke stavu majetku, závazků a pohledávek vč. hospodářské výsledku stanovovaného na základě akruálního principu.  Akruální princip (nebo také báze, koncept) je jedna ze základních účetních zásad, která říká, že účtování nákladů a výnosů patří do období, se kterým věcně a časově souvisí, aniž by bylo bráno v úvahu, kdy došlo nebo dojde k reálnému pohybu peněz. K posouzení úplnosti a obsahu účetní závěrky má schvalující orgán výkazy účetní jednotky. Průkaznost účetní závěrky dokládají inventury, kontrolní řád jednotky, vnitřní směrnice a postupy pro organizaci účetnictví, zprávy interního auditu, doporučení výborů ZM atd. Zákonnou povinnost (zákon o účetnictví) ověřit účetní závěrku auditorem města a obce (vybrané účetní jednotky) nemají. Způsob a formální obsah aktu schválení účetní závěrky je upraven vyhláškou č. 220/2013 Sb.. Schvalujícím orgánem je zastupitelstvo města, přičemž tuto kompetenci nelze přenést na jiný orgán.

Hospodářský výsledek (HV) běžného období po zdanění k rozvahovému dni 31.12.2021 činil
před zdaněním  94,8 mil. Kč (v r. 2020 = 93,1 mil. Kč, v r. 2019 = 112,5 mil. Kč)
po zdanění 88,7 mil.Kč (v r. 2020 = 84,3 mil.Kč, v r. 2019 = 103,7 mil. Kč)

Ukazatel hospodářský výsledek zobrazuje rozdíl výnosů (tržeb) a nákladů vztažených věcně a časově k hodnocenému období náklady bežného období). Roční výnosy jednotky město HB byly o 88,7 mil. kč vyšší než náklady. Nákladem běžného období nejsou náklady spojené s pořizováním dlouhodobého hmotného či nehmotného majetku (investiční náklady). Tyto pořizovací náklady hmotného či nehmotného majetku vstupují do hospodářského výsledku časově rozlišené jako tzv. odpisy. Ukazatel hospodářský výsledek (+) zobrazuje hodnotu prostředků, které jednotka akumuluje a využívá v dalších obdobích pro vyrovnání hospodáření.

V účetní dokladech období následujícího po hodnoceném období (2022) neexistuji k datu schvalování účetní závěrky za rok 2021 žádné účetní záznamy o opravě stavů schvalované účetní závěrky. Zjištěný a ve výkazech uvedený HV nebyl měněn či opravován.

3) Účetní závěrka vs. závěrečný účet
Z rozkladu pojmů závěrečný účet a účetní závěrka vyplývá, že výsledek fiskálního hospodaření (peněžní operace = rozpočet) za hodnocené období nemůže být shodný s hospodářským výsledkem uvedeným na výkazu zisku a ztráty v rámci účetní závěrky.

4) Přezkoumání hospodaření obce
Hospodaření obce za uplanulé období je přezkoumáváno podle z. 420/2004, Sb. Přezkoumání se týká vedle operací s penžními prostředky celé řady dalších hospodářských  rozdování.
Výtah ze zákona 420/2004 Sb. o přezkoumání hospodaření ÚSC:
§ 2 Předmět přezkoumání.
(1) Předmětem přezkoumání jsou údaje o ročním hospodaření územního celku, tvořící součást závěrečného účtu podle zvláštního právního předpisu, a to:
a) plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků,
b) finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů,
c) náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku,
d) peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami,
e) finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví
f) hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv,
g) vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám.
(2) Předmětem přezkoumání dále je
a) nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku,
b) nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek,
c) zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu,
d) stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi,
e) ručení za závazky fyzických a právnických osob,
f) zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob,
g) zřizování věcných břemen k majetku územního celku,
h) účetnictví vedené územním celkem.
(3) Předmětem přezkoumávání nejsou údaje, na které se vztahuje povinnost mlčenlivosti podle daňového řádu.
§ 3 Hlediska přezkoumání
Předmět přezkoumání podle § 2 se ověřuje z hlediska
a) dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování,
b) souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem,
c) dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití,
d) věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích.

Přezkoumání hospodaření provedla na základě smlouvy společnost Audit Brno spol. s r.o. , oprávnění komory auditorů ČR  č. 373, IČ 26243708, DIČ CZ26243708. Výrok = vyjádření ohledně chyb a nedostatků zjištěných při přezkumu, je uvedeno na straně 4 Zprávy o přezkoumání a zní:

Při přezkoumání hospodaření územního celku město Havlíčkův Brod za rok 2021 jsme nezjistili žádné chyby a nedostatky.

Předmět, rozsah a hlediska přezkoumání podrobně uvedeny v textu Zprávy, který je součástí dokumentace Závěrečného účtu a Účetní závěrky města Havlíčkův Brod.


5) PŘÍLOHY PODKLADU K ZÁVĚREČNÉMU ÚČTU 2021:

1) Příloha podkladu  - Zpráva o přezkoumání hospodaření města Havlíčkův Brod za rok 2021.
Zpracovatel – AUDIT Brno s.r.o..

2) Příloha podkladu – Závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2021
Dokument v souladu s § 17, odst. 2) zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zobrazuje údaje o plnění rozpočtu příjmů a čerpání rozpočtu výdajů, údaje o hospodaření s majetkem, údaje o tvorbě a použití fondů a dalších finančních operacích včetně hodnocení závazných ukazatelů schváleného a upraveného rozpočtu na rok 2021
3) Příloha podkladu – Statistický výkaz FIN 2-12M o plnění a  čerpání rozpočtu územního samosprávného celku za období 01-12/2021

6) PŘÍLOHY PODKLADU K ÚČETNÍ ZÁVĚRCE 2021:
1) Výkaz Rozvaha
2) Výkaz zisku a ztráty
3) Příloha

7) LEGISLATIVNÍ PŘEDPOKLADY

Podmínky pro projednání a schválení závěrečného účtu a účetní závěrky územního samosprávného celku:

Návrh Závěrečného účtu města Havlíčkův Brod za rok 2021 (tabulková část) je proveden v souladu s ustanovením zákona 250/2000 Sb. a zveřejněn k návrhům a připomínkám na úřední desce od 25.3.2022 do dne jednání zastupitelstva města. Zveřejněno musí být i způsobem umožňujícím dálkový přístup po dobu 24 hodin denně.
Minimální zákonná lhůta zveřejnění činí 15 dnů – SPLNĚNO.
Průběžná veřejná kontrola a informovanost o fiskálním hospodařením města Havlíčkův Brod, byla nad rámec zákona po celé fiskální období dostupná na webových stránkách města prostřednictvím aplikace klikací rozpočet.
Podklady pro schválení účetní závěrky města Havlíčkův Brod za rok 2021 jsou provedeny v souladu s ustanovením zákona o účetnictví a vyhlášky č. 220/2013 Sb.
Zpracovateli i předkladateli podkladu nejsou známy důvody, pro které by nebylo možné závěrečný účet a účetní závěrku města za rok 2021 schválit.
K datu sestavení podkladu rovněž nebyly zaevidovány žádné návrhy na změny a doplnění, případně připomínky k podkladu Závěrečný účet 2021. O případných došlých návrzích a připomínkách k podkladu Závěrečný účet bude podána informace při projednávání podkladu v ZM.

STANOVISKA DOTČENÝCH ODBORŮ MĚÚ, VÝBORŮ A OSADNÍCH VÝBORŮ
Podklady k Závěrečnému účtu 2021 byly 18/03/2022 (tabulková část) a 22/03/2022 (zpráva o přezkoumání)  předány prostřednictvím emailu administrátorům Finančního a Kontrolního výboru zastupitelstva města.


DOPAD DO ROZPOČTU MĚSTA (odhad).
Na základě předběžných výsledků spustily orgány samosprávy proces zapojení přebytku hospodaření do rozpočtu 2022. Změna rozpočtu a ukazatelů hospodaření 2022 projednávána v ZM 11/04/2022.
Projednáno  Finanční výbor / kontrolní výbor Dne 22.3.2022
S výsledkem  5/ Závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2021 a Účetní závěrka 2021
Usnesení FV č. 3/2022 z 22/03/2022
Finanční výbor se seznámil s podklady k Závěrečnému účtu města Havlíčkův Brd za rok 2021. Finanční výbor konstatuje, že hospodaření za rok 2021 proběhlo v souladu s upraveným rozpočtem města, platnými zákony a interními směrnicemi města a doporučuje zastupitelstvu města schválit Závěrečný účet města Havlíčkův Brod a Účetní závěrku za rok 2021 bez výhrad.
Pro   9            Zdrželi se     0               Proti   0
Usnesení bylo schváleno.


Usnesení KV/5/2022
Kontrolní výbor doporučuje Zastupitelstvu města H. Brod schválit závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2021, vyslovit souhlas s celoročním hospodařením v roce 2021 bez výhrad a schválit účetní závěrku účetní jednotky město Havlíčkův Brod sestavenou k rozvahovému dni 31. 12. 2021.
Hlasování (přítomno/pro/proti/zdržel se): 10/10/0/0
Zveřejněno 
Nedigitální přílohy 
Omezený přístup 
k přílohám 
ne
Stav  schválen pro jednání
Skupina  Podklady starosty - Mgr. Jan Tecl
Digitální příloha
Název přílohy  Závěrečný účet města Havlíčkův brod za rok 2021
Soubor s přílohou  priloha69063_2021_ZU_HB_final_gener.10_03_2022.pdf
Velikost  3003 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Výkaz FIN 2-12M o plnění a čerpání rozpočtu za rok 2021
Soubor s přílohou  priloha69064_2021 fin 2-12m hb.pdf
Velikost  95 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Závěrečná zpráva o přezkoumání hospodaření města Havlíčkův Brod za rok 2021.
Soubor s přílohou  priloha69065_Závěr.zpráva o přezkumu 2021 vč.příloh.pdf
Velikost  2220 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Výkaz rozvaha k 31/12/2021
Soubor s přílohou  priloha69066_2021 rozvaha hb.pdf
Velikost  61 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Výkaz výsledovka k 31/12/2021
Soubor s přílohou  priloha69067_2021 výsledovka hb.pdf
Velikost  58 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Výkaz Příloha účetní závěrky k 31/12/2021
Soubor s přílohou  priloha69068_2021 příloha ruz hb.pdf
Velikost  136 kB
Návrh usnesení
Nadpis  Schválení účetní závěrky města Havlíčkův Brod za 2021
Usnesení  Zastupitelstvo města Havlíčkův Brod v souladu s ustanovením § 43 a § 84, písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích a vyhláškou č. 220/2013 Sb. projednalo a schvaluje účetní závěrku jednotky město Havlíčkův Brod sestavenou k rozvahovému dni 31.12.2021. Hospodářský výsledek po zdanění za období 2021 činil (+) 88 708 701,71 Kč.
Odbor  Ekonomický odbor Odpovídá  Jukl Termín  30.6.2022
Návrh usnesení
Nadpis  Schválení závěrečného účtu města Havlíčkův Brod za rok 2021
Usnesení  Zastupitelstvo města Havlíčkův Brod v souladu s § 43 a § 84, odst. 2. písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích a § 17 zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů oba v platném znění projednalo materiál Závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2021 včetně:
- Důvodové zprávy Závěrečného účtu města
- Zprávy o přezkoumání hospodaření města Havlíčkův Brod
- Analytického přehledu o finančním hospodaření města
- výkazu FIN 2-12M
V souladu s § 17, odst.7, písm. a) schvaluje zastupitelstvo města závěrečný účet a vyslovuje souhlas s celoročním rozpočtovým hospodařením města v roce 2021 bez výhrad.
Souhrnné údaje finančního hospodaření města za rok 2021:
- rozpočtové příjmy 717 708 890,22 Kč
- rozpočtové výdaje 646 842 823,17 Kč
- celkové saldo rozpočtového hospodaření = PŘEBYTEK (+) 66 328 067,05 Kč
- výdaje na splátky úvěrů a půjček 0,00 Kč
- zůstatek finanční hotovosti na běžných a spořících účtech k 31.12.2021 činil 73 658 161,06 Kč
- zůstatek finanční hotovosti v pokladnách k 31.12.2021 činil 11 109,47 Kč
- zůstatek finanční hotovosti na termínovaných vkladech k 31.12.2021 činil 120 501 840 Kč
- zůstatek aktiv ve finančních produktech využívaných pro krátkodobé řízení likvidity (podílové fondy, dluhopisy, směnky) k 31.12.2021 činil 0,00 Kč.
Odbor  Ekonomický odbor Odpovídá  Tecl Termín  30.6.2022